Hier leg ik jullie zowel de introductie als de gebruikswijze uit van een nieuwe module die ik heb ontwikkeld voor de OltaMisina community, en die nergens anders ter wereld te vinden is. Onze module is de
Hengelmolen Lijn Spoelcapaciteit Berekening, kortweg ( MSK ).
Wat is de Hengelmolen Lijn Spoelcapaciteit Berekening ( MSK )?
De Hengelmolen Lijn Spoelcapaciteit Berekening ( MSK ) is een uiterst handige module waarmee je, op basis van de fabrieksinstellingen van je hengelmolen als referentiewaarden, kunt berekenen hoeveel meter gevlochten lijn, fluorocarbon lijn of monofilament lijn je op de spool kwijt kunt, hoeveel backing je op de spool van je molen kwijt kunt, en waarmee je de capaciteit kunt berekenen aan de hand van fysieke afmetingen als er geen capaciteitsgegevens op de spool staan of als je deze wilt verifiëren.Hoe gebruik je MSK?
Als je op het menu " MSK " in de bovenste navigatiebalk klikt, verschijnt het modulescherm. In het modulescherm krijg je drie opties te zien, namelijk:- Capaciteitsberekening
- Backing berekening
- Spoolmeting
Capaciteitsberekening
Met de capaciteitsberekeningsoptie kun je eenvoudig berekenen hoeveel meter gevlochten lijn, fluorocarbon lijn of monofilament lijn er op de spool van je molen past voor verschillende lijndiameters, door één van de capaciteitswaarden op de spool of de doos van je molen als referentie te gebruiken. Laten we de opties die verschijnen als je de capaciteitsberekeningsoptie selecteert één voor één bekijken.Selecteer één van de waarden op de spool (Referentie)
Het eerste wat we hier bekijken zijn de opties Nylon / Fluorocarbon en PE / Braid. Als je gevlochten lijn op je molen wilt spoelen, kies dan PE / Braid; als je mono of fluorocarbon wilt spoelen, kies dan Nylon / Fluorocarbon. Vul daarna in hetzelfde scherm de volgende velden in:- Lijndiameter op de spool (Referentie) - mm
- Capaciteit op de spool (Referentie) - meter
Voer de lijndiameters in die je wilt proberen
Voer in de velden hier de waarden in die je op je molen wilt spoelen, en als je in de laatste stap op berekenen klikt, geeft het systeem je met 100% nauwkeurigheid aan hoeveel meter gevlochten lijn, fluorocarbon lijn of monofilament lijn je op je molen kwijt kunt.Backing Berekening
Hier kun je berekenen hoeveel meter backing (vulling) je onder je hoofdlijn moet spoelen. Dit is ideaal om de spoelcapaciteit volledig te benutten. De backing en de hoofdlijn kunnen van een verschillend type zijn (bijv.: backing PE, hoofdlijn fluoro) — zorg ervoor dat je het juiste type selecteert in de opties van de module. Als je de backingoptie selecteert, vraagt de applicatie je in het scherm dat verschijnt eerst om je referentiewaarde in te voeren, net zoals hierboven — ik herhaal dat niet omdat ik het al eerder heb uitgelegd.Hoofdlijn Gegevens
Hier moet je de gegevens invoeren van de hoofdlijn die je op je molen gaat gebruiken, op dezelfde manier als hierboven beschreven.Backing Gegevens
In dit veld hoef je alleen maar de diameter in mm in te voeren van de lijn die je als backing wilt gebruiken en daarna op berekenen te klikken. De applicatie berekent dan hoeveel backing je nodig hebt.Ik heb de applicatie gedurende 1 jaar getest op talloze gevlochten lijnen, fluorocarbon lijnen en monofilament lijnen, en het is een foutloze applicatie geworden met een nauwkeurigheid van 100%. Om het gebruik nog makkelijker te maken heb ik ook uitleg toegevoegd in de applicatie zelf.
Dankzij deze applicatie is er een definitief einde gekomen aan de fraude die helaas in ons land maar al te vaak voorkomt. Ik denk dat ik niet hoef uit te leggen welke fraude hier wordt bedoeld.