Ik ga jullie hier zowel de introductie als het gebruik uitleggen van een nieuwe module die ik voor de OltaMisina-community heb ontwikkeld, een module die bij geen enkele community ter wereld bestaat. Onze module is
Lijncapaciteit Visreel Berekenen, kortweg ( MSK ).
Lijncapaciteit Visreel Berekenen ( MSK ) Wat is het?
Lijncapaciteit Visreel Berekenen ( MSK ) is een uiterst handige module die op basis van de fabrieksmatige referentiewaarden van je visreels berekent hoeveel gevlochten lijn, fluorocarbon of monofilament je op de spoel kunt wikkelen, hoeveel je het spoelgedeelte van je reel kunt vullen, en als er geen capaciteitsinformatie op de spoel staat of als je het wilt verifiëren, op basis van fysieke afmetingen de capaciteit berekent.Hoe gebruik je MSK?
Wanneer je in de bovenste navigatiebalk op het menu " MSK " klikt, verschijnt het modulescherm. Op het modulescherm zie je drie opties, namelijk;- Capaciteit berekenen
- Backing berekenen
- Spoelmeting
Capaciteit Berekenen
Met de optie capaciteit berekenen kun je, op basis van een van de capaciteitswaarden die op de spoel van de reel of op de doos van je reel staan, gemakkelijk berekenen hoeveel meter gevlochten lijn, fluorocarbon of monofilament er voor verschillende lijndiktes op de spoel van de reel past. Laten we de opties die je te zien krijgt wanneer je de optie capaciteit berekenen kiest één voor één bekijken.Kies een van de waarden die op de spoel staan (Referentie)
Het eerste waar we hier naar kijken zijn de opties Nylon / Fluorocarbon en PE / Braid. Als je gevlochten lijn op je reel gaat wikkelen kies je PE / Braid, als je mono of fluorocarbon gaat wikkelen kies je de optie Nylon / Fluorocarbon. Vervolgens, in hetzelfde gedeelte;- Lijndikte op de spoel (Referentie) - mm
- Capaciteit op de spoel (Referentie) - meter
Voer de lijndiktes in die je wilt proberen
Voer bij deze opties de waarden in die je op je reel wilt wikkelen, en wanneer je bij de laatste stap op berekenen klikt, geeft het systeem je met 100% nauwkeurigheid aan hoeveel gevlochten lijn, fluorocarbon of monofilament je op je reel kunt wikkelen.Backing Berekenen
Hier kun je berekenen hoeveel meter backing (vulling) je onder je hoofdlijn moet wikkelen. Ideaal om de spoelcapaciteit volledig te benutten. Backing en hoofdlijn mogen van verschillende soort zijn ( bijv: backing PE, hoofdlijn Fluoro ), zorg ervoor dat je in de module de juiste soort kiest. Wanneer je de optie backing kiest, vraagt de app je op het scherm dat verschijnt, net als hierboven, eerst om je referentiewaarde in te voeren; aangezien ik dat hierboven al heb uitgelegd, herhaal ik dat niet.Gegevens Hoofdlijn
Hier moet je de gegevens invoeren van de hoofdlijn die je op je reel gaat gebruiken, weer op de manier zoals hierboven beschreven.Gegevens Backing
In dit gedeelte hoef je, nadat je de gegevens van de lijn die je als vulling op je reel gaat gebruiken in mm hebt ingevoerd, alleen maar op berekenen te klikken. De app berekent voor jou hoeveel vulling je moet aanbrengen.Ik heb de app een jaar lang getest op veel gevlochten lijnen, fluorocarbon en monofilament en het werd een foutloze app met 100% nauwkeurigheid. Om het gebruik makkelijker te maken heb ik ook uitleg in de app toegevoegd.
Dankzij deze app is er nu duidelijk een einde gekomen aan de helaas veel voorkomende oplichterij in ons land. Ik denk dat ik de oplichterijen die hier plaatsvinden niet hoef uit te leggen.